"Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje" - innowacja pedagogiczna
7 grudnia 2023 przedszkolaki z grupy Biedronki uczestniczyły w kolejnym zajęciu w ramach innowacji pedagogicznej: „Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje”. Zajęcia przeprowadzone w oparciu o książkę Susanny Isern: „Uczuciometr inspektora Krokodyla” mają na celu ułatwienie dzieciom pokonanie trudności związanych z właściwym radzeniem sobie z emocjami, ucząc podstawowej wiedzy w tym zakresie, z wykorzystaniem prostych zabaw i metod aktywizujących. Dzisiejsze spotkanie dotyczyło emocji radości. Dzieci podzieliły się własnymi doświadczeniami związanymi z przeżywaniem tego uczucia, następnie rozróżniły poziomy intensywności uczuć: niską, średnią i wysoką. Przedszkolaki z uwagą wysłuchały opowieści Inspektora Krokodyla: „Uśmiech rudej Ani”, analizowały przeżycia głównej bohaterki, odgadywały emocje po minach koleżanek oraz rysowały uśmiechniętą buzię oraz swoje powody do radości. Na zakończenie każde dziecko wypowiedziało się na temat własnych powodów do radości, uwidocznionych na rysunkach.
Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje - smutek.
14 grudnia 2023 przedszkolaki z grupy Biedronki uczestniczyły w zajęciu o smutku. Dzieci podzieliły się własnymi doświadczeniami związanymi z przeżywaniem tego uczucia, następnie rozróżniły poziomy jego intensywności: niską, średnią i wysoką. Przedszkolaki z uwagą wysłuchały opowieści Inspektora Krokodyla: „Powódź na ulicy Kukuryku”. Następnie spośród obrazków przedstawiających sposoby radzenia sobie ze smutkiem dzieci wybrały odpowiednie dla siebie i opowiedziały o nich. Dzieci zapoznały się też z piramidą emocji. W ćwiczeniu „Radość – smutek” mogły zobaczyć, jak zmienia się ich postawa ciała wraz ze zmianą emocji. Zajęcia zakończyliśmy relaksującymi ćwiczeniami oddechowymi.
Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje - złość
4 stycznia 2024 przedszkolaki z grupy Biedronki uczestniczyły w zajęciu o złości. Dzieci były zainteresowane tematyką zajęć oraz chętnie opowiadały o sytuacjach, w których przeżywały złość. Maja podzieliła się swoim aktualnym przeżywaniem złości jako reakcją na zaistniałą sytuację. Dzieci próbowały poszukać sposobów, jak pomóc koleżance poradzić sobie z odczuwaną złością. Wśród pomysłów znalazły się m. in.: zajęcie się zabawą, wytupanie złości, przytulenie, liczenie do 10, ćwiczenia oddechowe. Maja też pokazała swój sposób – aktywność ruchową. Następnie dzieci oglądały Uczuciometr Inspektora Krokodyla, gdzie zaznaczone są poziomy intensywności uczuć: niska, średnia i wysoka. Maja zaznaczyła swój aktualny poziom złości na Uczuciometrze. Przedszkolaki z uwagą wysłuchały opowieści Inspektora Krokodyla: „Kelneeer, w mojej zupie nie ma ani jednej muchyyy!”. Następnie określiły poziom złości przeżywanej przez Tatę Żabczyńskiego oraz skutki, jakie wywołało to uczucie. Przedszkolaki przedstawiły graficznie swoją złość. Na zakończenie zajęć dzieci zaprezentowały swoje rysunki i wypowiedziały się na ich temat.