Zajęcia logopedyczne
Mowa jest ważnym elementem w życiu każdego człowieka. Rozwój mowy przebiega etapowo i najintensywniej rozwija się w wieku przedszkolnym. Jednak jej rozwój u wszystkich dzieci nie przebiega jednakowo i czasami występują pewne odchylenia. Okres przedszkolny jest to czas intensywnego kształtowania się mowy i języka dziecka. Dlatego też należy dostarczać dzieciom prawidłowe wzorce mowy, rozwijać ich słownik czynny i bierny jak i prowadzić profilaktykę logopedyczną.
W naszym przedszkolu pani Aleksandra Kłos prowadzi zajęcia z dziećmi w wieku od 4 do 6 lat. Są to nieodpłatne zajęcia dodatkowe. Zajęcia dla dzieci, które wymagają terapii logopedycznej odbywają się 2 razy w miesiącu, w wymiarze ok. 20 minut. Rodzic może korzystać z indywidualnych porad i konsultacji na terenie przedszkola, w godzinach pracy logopedy - poniedziałki 12.00-16.00, środy 9.30-10.30.
Celem głównym zajęć wobec dziecka jest zapobieganie powstawaniu zaburzeń mowy i wad wymowy oraz stymulowanie prawidłowego rozwoju językowego dzieci, natomiast wobec rodziców mają za zadanie rozszerzać świadomość logopedyczną wśród rodziców. Uczestnictwo dzieci z różnego typu dysfunkcjami w niniejszych zajęciach pomaga zniwelować występujące wady czy zaburzenia mowy. Dzięki działaniom profilaktycznym zostanie zapewniony równy start szkolny wszystkim dzieciom.
Praca logopedy w roku szkolnym 2020/2021
Oddziaływania logopedyczne w bieżącym roku szkolnym rozpoczęły się przeprowadzeniem we wrześniu diagnozy wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkola (grupy: Słoneczka, Krasnoludki, Misiaczki i Biedronki).
Grupa dzieci 3-letnich – Żabki, będzie poddana diagnozie pod kątem rozwoju mowy w listopadzie. Późniejszy termin badań spowodowany jest potrzebą aklimatyzacji i integracji dzieci w placówce. Przeprowadzone badania diagnostyczne wskazują, że w bieżącym roku głównymi wadami wymowy są nieprawidłowości spowodowane substytucjami głosek. Deformacje występują głównie pod postacią interdentalnej realizacji głosek np. s,z,c,dz (wysuwanie języka między zęby) oraz głoski l. Więcej nieprawidłowości obserwuje się w zakresie substytucji, np:
- czterolatki - zamiana głoski l na j lub k na g
- pięciolatki – zamiana głosek s,z,c,dz na ś,ź,ć,dź
- sześciolatki – zamiana sz,ż,cz,dż na s,z,c,dz.
Każda zdiagnozowana wada wymaga zindywidualizowanych oddziaływań terapeutycznych. Terapia przynosi oczekiwany efekt jeśli Rodzice również angażują się w działania terapeutyczne. Przekazując Państwu materiały do utrwalania w domu jednocześnie informuję na jakim etapie ćwiczeń jesteśmy, ale również zapraszam do współpracy.
Aleksandra Kłos