"Sensoryczne zabawy matematyczne przedszkolaków"-realizacja projektu
W ramach programu grantowego "Rosnę z matematyką" Fundacji MBanku został opracowany projekt "Sensoryczne zabawy matematyczne przedszkolaków" przez panie: Kamilę Smolarek-Turek i Annę Smolarek. Projekt ten będzie realizowany w grupie V "Biedronki" od marca do końca czerwca 2024 r. Pozyskane środki przeznaczone zostały na zakup pomocy dydaktycznych, które będą wykorzystywane podczas zajęć z dziećmi, warsztatów, imprez przedszkolnych oraz na zakup nagród i dyplomów dla dzieci i rodziców za udział w konkursach. Podejmowane działania będą miały na celu przede wszystkim rozwijanie zdolności, zainteresowań matematycznych oraz rozbudzanie kreatywności i twórczego myślenia dziecka; wspomaganie rozwoju dziecka w zakresie kształtowania podstawowych norm sensorycznych dotyczących koloru, kształtu i wielkości oraz promowanie wielozmysłowego poznawania zagadnień matematycznych.
"Sensoryczne cyferki" - Ogólnopolski Konkurs plastyczno-techniczny
W marcu 2024 r. Lena Abraszewska i Zuzanna Jadczak wzięły udział w Ogólnopolskim Konkursie plastyczno-technicznym zorganizowanym przez Przedszkole Miejskie nr 36 Integracyjne w Łodzi. Dziewczynki z niewielką pomocą pani Kamilki wykonały przy użyciu różnych technik plastycznych sensoryczne cyferki.
Warsztat dla dzieci i rodziców "Sensoryczna matematyka"
W dn.15.03.2024 r. odbył się w grupie "Biedronek" warsztat dla dzieci i rodziców " Sensoryczna matematyka" prowadzony przez panią Anetę Zalewską z firmy "Sensoplast" ze Zduńskiej Woli.
Dzieci z dużym zaangażowaniem poprzez dotyk rozwijały pojęcia matematyczne. Spacerując wraz z rodzicami gołymi stopami pokonywały ścieżkę sensoryczną i wykonywały różne zadania. Labirynt ten wykonany był z chrupek, popcornu, piasku, płatków kukurydzianych i papieru. W ten sposób utrwalały kolory, cyfry, figury geometryczne i doskonaliły ćwiczenia w liczeniu. "Biedroneczki" rozwijały również sprawność manualną dłoni wykonując z masy solnej cyfrową gąsiennicę. Zastosowane podczas zajęć materiały pobudzające zmysły, sprawiły, że wychowankowie mieli możliwość zdobycia kompetencji matematycznych wielozmysłowo. Zajęcie dało dzieciom wiele radości.
"Dzień matematyki" - spotkanie integracyjne
W dn. 27.03.2024 r. z okazji "Dnia Matematyki" odbyło się spotkanie integracyjne dla wszystkich przedszkolaków. Pani Kamilka i pani Ania przygotowały mnóstwo różnorodnych zadań matematycznych, z którymi dzieci bez problemu sobie poradziły. Najpierw przedszkolaki przeniosły się do "Figurolandii", w krainie której wszystko było zrobione z figur geometrycznych. Dzieci poznały pajacyka "Figurka", który poprosił dzieci z grupy "Misiaczków" o ułożenie z figur jego postaci, natomiast Oluś i Anhelina z grupy "Słoneczek" mieli za zadanie ułożyć figurową dróżkę. Nie zabrakło też zabawy "Chodzi sobie wrona...", w której dzieci zgadywały jaki przedmiot ukrył ptaszek. Z kolei najmłodsze maluszki z grupy "Krasnoludków" rozpoznawały kolory, figury i liczyły przyczepiając odpowiednią ilość klamerek. Nie obyło się także bez wierszyka matematycznego, podczas którego przedszkolaki odzwierciedlały ruchem jego treść.
Kolejną krainą, do której przeniosły się przedszkolaki była "Cyfrolandia", w której mieszkał zły czarodziej. Aby uratować zaginione cyfry dzieci musiały wykonać wiele zadań. Pierwszym zadaniem była zabawa "Słyszę i liczę", podczas której Zuzia i Basia liczyły guziki wrzucane do metalowego pudełka. Kolejnym były "Cyferkowe puzzle", gdzie Miłosz i Karinka z grupy "Słoneczek" układały pocięte na części cyferki. Grupa najstarsza "Żabki" miała do rozwiązania zagadki matematyczne. Filipek i Hania znali wszystkie odpowiedzi na pytania. Dzieci z grupy "Biedronek" - Szymon i Oliwia również sobie poradzili rzucając kostką liczyli kropki na biedronkach i dopasowywali zielone listki do nich. Dawid i Zosia z grupy "Żabek" musieli natomiast odczytać wyraz zakodowany na krzesełkach. Świetnie sobie z tym zadaniem poradzili. Następnie przedszkolaki uczestniczyli w zabawie paluszkowej. Na zakończenie spotkania najmłodsze przedszkolaki z grupy "Krasnoludków" segregowały obrazki lalek i piłek według wielkości.
"Zabawy matematyczne z gąbkami" - zajęcie matematyczno-sensoryczne
22 marca dzieci z grupy "Biedronek" bawiły się gąbkami. Były to zajęcia matematyczno - sensoryczne, które miały na celu poznać strukturę gąbki poprzez dotyk oraz przyporządkować je do odpowiedniej grupy ze względu na jedną lub dwie cechy. Dzieci wznosiły wieżę, a także sprawdzały ile wody pomieści mała, a ile duża gąbka. Wiele radości sprawiła "Biedroneczkom" zabawa z "Wiatrakiem matematycznym".
"Wielkanocne zabawy sensoryczne z cyferkami"- zajęcie sensoryczno-matematyczne
W dn.28 marca br. dzieci z grupy "Biedronek" uczestniczyły w zajęciu sensoryczno-matematycznym pt. "Wielkanocne zabawy sensoryczne z cyferkami". Wszystkie dzieci powitał Zajączek-maskotka, który był bardzo zmęczony pakowaniem świątecznych upominków i poprosił "Biedroneczki", aby mu pomogły rozwiązać zadania matematyczne. Najpierw dzieci rozwiązały zagadkę o pisance, potem zabrały się do liczenia jajeczek dopasowując je do tajemniczych cyfr. Rozwiązywały zadanie na podstawie opowiadania matematycznego "Przygody Kurki Bzurki". Uczestniczyły w zabawie ruchowej "Zakodowane kolorowe jajka". Dzieci miały także nie lada wyzwanie, bo musiały szczypcami wrzucać odpowiednią ilość kolorowych pomponików do kubeczków oznaczonych cyferkami. Najbardziej przypadła dzieciom zabawa rysowanie cyferek w kaszy, po której wesoło tańczyły w rytm dyskotekowej muzyki rozpoznając zakodowane cyferki na kostce, które odpowiadały wykonaniem odpowiedniego ćwiczenia, jak pajacyki czy dobranie się w pary. Nie zabrakło także zabawy klamerkowej, gdzie dzieci liczyły obrazki wybierając odpowiednią cyferkę zaznaczając ją klamerką. Na zakończenie zajęć Zajączek przygotował dla "Biedronek" nagrody-naklejki zajączka.
"Cyferkowe zabawy" - zajęcie sensoryczno-matematyczne
W dn.11.04.2024 r. dzieci z grupy "Biedronek" uczestniczyły w kolejnym zajęciu matematyczno-sensorycznym "Cyferkowe zabawy". Przedszkolaki najpierw wykazały się sprawnością manualną i odwzorowywały cyfry z kolorowych drucików. Liczyły obrazki i przypinały klamerki przy odpowiedniej cyfrze. Wykonywały działania z użyciem znaków: mniejszości, większości, równości. Losowały fasolki z cyfrą z maskotki "Groszek sensoryczny" i układały odpowiednią ilość sześcianów. Dzieci z zawiązanymi oczami odgadywały cyfry za pomocą dotyku. W kartach pracy musiały odnaleźć cyfrę 10, pokolorować kropki i ozdobić plasteliną cyfrę 10. Biedroneczki jak zawsze świetnie sobie poradziły z wszystkimi zadaniami.