Projekt "Planeta Energii"
W roku szkolnym 2025-2026 grupa "Misiaczków" przystąpiła do 14. edycji programu "Planeta Energii", w którym nauka łączy się z doświadczaniem bliskości przyrody, co stanowi dla dzieci inspirację do twórczego działania oraz pobudza je do szukania rozwiązań, w jaki sposób troszczyć się o przyrodę, szczególnie lokalną. Projekt stawia przede wszystkim na naukę poprzez zabawę i interaktywne doświadczenia. Jego formuła sprawia, że nawet abstrakcyjne i z pozoru niełatwe tematy, pobudzają u najmłodszych ciekawość do odkrywania świata, chęć aktywnego udziału w zajęciach poszerzających wiedzę i wpajających prawidłowe nawyki, postawy i zachowania.
Gdzie kryje się woda?
Przygotowując się do realizacji scenariusza: „Gdzie kryje się woda?” rozpoczęliśmy od wycieczki do Parku Miejskiego im. Rodu Łaskich w Łasku. Dzieci podziwiały przede wszystkim stawy, oczka wodne i przepływającą rzekę Grabię, a także piękne stare drzewa i pomniki przyrody. Przedszkolaki zaobserwowały rosnącą wokoło przyrodę, drzewa w pięknej jesiennej szacie oraz zwierzęta: kaczki pływające na stawie, żaby i małe rybki. Dzieci z zainteresowaniem obserwowały przyrodę i zwierzęta. Był też czas na spontaniczne zabawy na świeżym powietrzu. Po powrocie dzieci narysowały na kartkach kadry z naszej wycieczki.
Podczas zabaw w sali dzieci ilustrowały ruchem gdzie można zobaczyć wodę, obserwowały schemat wędrówki wody w przyrodzie. 6-latki dowiedziały się również jakie są sposoby zatrzymywania wody w środowisku. Dzięki uprzejmości rodziców jednego z dzieci, 6-latki mogły własnoręcznie posadzić cebulki kwiatów przed naszym przedszkolem. Każde dziecko wie, że m. in. w taki sposóbmożemy pomagać przyrodzie, aby było więcej wody. Na koniec przedszkolaki utrwaliły poznane wiadomości, wypełniając przygotowane karty pracy.
Dzieci z grupy „Misiaczków” lubią odkrywać sekrety otaczającego je świata i dlatego bardzo chętnie wykonywały proponowane zadania. Dzieci zapoznały się z bogactwem bioróżnorodności obszarów leśnych, ze szczególnym uwzględnieniem miejsc występowania wody w przyrodzie. Dzieci znają sposoby zatrzymania wody w przyrodzie oraz rozumieją konieczność chronienia jej zasobów.
