„Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje”
7 grudnia 2023 przedszkolaki z grupy Żabki uczestniczyły w kolejnym zajęciu w ramach innowacji pedagogicznej: „Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje”. Zajęcia przeprowadzone w oparciu o książkę Susanny Isern: „Uczuciometr inspektora Krokodyla” mają na celu ułatwienie dzieciom pokonanie trudności związanych z właściwym radzeniem sobie z emocjami, ucząc podstawowej wiedzy w tym zakresie, z wykorzystaniem prostych zabaw i metod aktywizujących. Dzisiejsze spotkanie dotyczyło emocji: radości i smutku. Dzieci spontanicznie wypowiadały się na temat: co nam sprawia radość? Następnie wysłuchały opowiadania: „Uśmiech rudej Ani”, analizowały przeżycia głównej bohaterki oraz rozróżniły poziomy intensywności uczuć: niską, średnią i wysoką. Przedszkolaki w zabawie dramowej ilustrowały ruchem własne sposoby wyrażania radości. Dzieci z uwagą wysłuchały opowieści Inspektora Krokodyla: „Powódź na ulicy Kukuryku”. W ćwiczeniu „radość – smutek” mogły zobaczyć, jak zmienia się ich postawa ciała wraz ze zmianą emocji. Następnie spośród obrazków przedstawiających sposoby radzenia sobie ze smutkiem dzieci wybrały odpowiednie dla siebie i opowiedziały o nich. Zajęcia zakończyliśmy iskierką radości, wysyłaną sobie w kole.
Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje - złość
4 stycznia 2024 dzieci z grupy Żabek uczestniczyły w zajęciu o złości. Przedszkolaki z uwagą wysłuchały opowieści Inspektora Krokodyla: „Kelneeer, w mojej zupie nie ma ani jednej muchyyy!” Następnie dzieci oglądały Uczuciometr Inspektora Krokodyla, na którym zaznaczone są poziomy intensywności uczuć. Rozróżniły 3 poziomy intensywności złości: niski, średni i wysoki. Posługując się uczuciometrem, dzieci zmierzyły poziom złości przeżywanej przez Tatę Żabczyńskiego oraz skutki, jakie wywołało to uczucie. Dzieci chętnie podzieliły się własnymi doświadczeniami związanymi z przeżywaniem złości. Następnie opowiedziały o sposobach radzenia sobie ze złością oraz wysłuchały pomysłów Pani Beaty. Wśród sposobów poradzenia sobie ze złością znalazły się m. in.: dmuchanie na „świeczkę”, wytupanie złości, wykrzyczenie złości, liczenie do 10, ćwiczenia oddechowe. Na zakończenie zajęć dzieci przekazały sobie w ciszy spokojną iskierkę.