Kółko teatralne "Dzieci aktorami"
Kółko teatralne „Dzieci aktorami” odbywa się w naszym przedszkolu raz w tygodniu, we wtorek w godz. 15:30 – 16:00 w sali nr 3 .
Prowadzone jest przez nauczycielkę Ewę Pruś.
Adresowane jest ono do dzieci 5,6 - letnich.
Celem koła jest głównie rozbudzanie zainteresowania teatrem, odkrywanie w sobie naturalnych predyspozycji i wspieranie dzieci w rozwijaniu uzdolnień aktorskich.
Zabawy teatralne dostosowane są do wieku dziecka oraz prowadzone w oparciu o innowację organizacyjno – programową „Kreatywne przedszkolaki” w opracowaniu Barbary Wilk.
Działania podejmowane przez dzieci to:
- scenki ruchowo- mimiczne,
- zabawy do treści piosenek,
- przygotowywanie strojów, dekoracji, rekwizytów,
- inscenizacje utworów literackich,
- improwizacje,
- zajęcia dramowe,
- ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy,
- ćwiczenia emisji głosu, itp.
Koło teatralne - ,,Dzieci - aktorami" ma na celu odkrywanie przez dzieci własnych możliwości i uzdolnień artystycznych. Koło przeznaczone jest dla dzieci 5 i 6 letnich. Zajęcia rozpoczęliśmy w październiku. W tym miesiącu przedstawiliśmy i określiliśmy swoje oczekiwania oraz ustaliliśmy zasady pracy, dzieci improwizowały krótkie scenki, inscenizowały utwory z zastosowaniem kukiełek i pacynek, wykonały pracę plastyczną pn. ,,Teatr", nauczyły się śpiewać piosenkę pt. ,,Magiczne miejsce".
W listopadzie przedszkolaki improwizowały krótkie scenki z literatury dziecięcej z zastosowaniem gry aktorskiej, kukiełek, pacynek, teatrzyku cieni. Nabywały umiejętność nazywania własnych uczuć, formułowania własnych sądów.
W grudniu dzieci samodzielnie wykonały kukiełki do inscenizacji wybranego utworu - ćwiczyły grę aktorską uwzględniając mimikę, gest, głos i dźwięk. Prowadziły dialogi podnoszące sprawność wyrazistego mówienia, ćwiczyły ruch sceniczny.
W styczniu dzieci słuchały utworów literackich - m. in. bajki pt. "Jaś i Małgosia" i porównywały z filmową adaptacją. Analizowały inscenizację i przebieg widowiska. Zapoznały się z filmem "Teatr" wyprodukowanym przez Wytwórnię Filmów VIVERE.
W lutym analizowaliśmy bajkę pt. "Czerwony Kapturek" - omówiliśmy i oceniliśmy postępowanie bohaterów. Dzieci uzasadniały własne stanowiska. Przygotowujemy dialogi i garderobę oraz scenografię do wystawienia bajki.
W marcu dzieci uczęszczające na kółko teatralne miały okazję odtwarzać zdobytą już wiedzę na temat otaczającego świata. „Scenki” służyły jako ćwiczenie utrwalające wiadomości dziecka. Dzieci w rozsypce chodziły po sali, nauczyciel rzucał hasło: zabawy zimowe. Dzieci miały za zadanie przedstawić różne zabawy zimowe (np. lepienie bałwana, rzucanie śnieżkami, zjeżdżanie na sankach). W trakcie zabawy zmieniane było hasło kilka razy, tak, by dzieci mogły pobudzić swoją kreatywność i zaprezentować różne scenki.
Podczas zabaw dzieci mogły również doskonale pobudzać wyobraźnię oraz rozwijać ekspresję ruchową i werbalną. Do takich zabaw należy gra z tekstem. Dzieci chodziły swobodnie po sali. Nauczyciel głośno odczytywał tekst opowiadania, robiąc w odpowiednich momentach krótkie przerwy. Zadaniem dzieci, było uważne wsłuchiwanie się w czytany przez nauczyciela tekst, i w momencie zrobionej przez niego pauzy odgrywanie wypowiedzianej treści poprzez wydawanie dźwięków oraz ruch. Np. Kiedy nauczyciel czyta: “Pewnego dnia, bardzo chory król (pauza)” – dzieci wcielają się w postać chorego króla, kaszlą, kichają, itd.
W innej zabawie dzieci uczyły się wyrażania emocji oraz dostrzegania ich u innych. Nauczyciel podawał przykłady różnych postaci, np. smutna babcia, zmartwiony lekarz, radosna mama. Kiedy wypowiadano postać, włączano muzykę, a zadaniem dzieci było upodobnić się jak najbardziej swoimi gestami i mimiką twarzy do wymienionej postaci.
Zajęcia, w których brały udział dzieci uczęszczające na kółko teatralne w miesiącu kwietniu:
1.,,Spektakle i widowiska teatralne” – pokaz multimedialny, oglądanie nagrań przedstawiających różne formy teatralne tj. drama, teatr lalkowy, pantomima, teatr cieni, teatr żywego aktora; dyskusja na temat spostrzeżeń i wrażeń dzieci.
Poszerzenie wiedzy, wzbogacenie słownika,
Zapoznawanie dzieci z różnymi formami teatralnymi.
2.Zabawy kształtujące wyobraźnię: "Co trzymasz w ręku?”,
Rozwijanie wyobraźni.
3.Zabawy twórcze gazetami – rytmiczne darcie gazet przy muzyce Czajkowskiego,
Rozwijanie wyobraźni.
4."Lustro i cień" zabawy z partnerem.
Zintegrowanie zespołu,
Uświadomienie sobie własnych predyspozycji.
5.Inscenizacja ruchowa do piosenek, opowiadań n- la,
Zintegrowanie zespołu,
Wprowadzenie pozytywnego nastroju, zabawy umuzykalniające.