Innowacja pedagogiczna: „Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje”
W roku szkolnym 2023/2024 przedszkolaki z grup: Żabek, Biedronek, Słoneczek i Misiaczków uczestniczyły w zajęciach w ramach innowacji pedagogicznej: „Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje”. Zajęcia prowadziła pani pedagog Beata Kijowska w oparciu o książkę Susanny Isern: „Uczuciometr inspektora Krokodyla” oraz inne publikacje związane z edukacją emocjonalną dzieci w wieku przedszkolnym. Celem zajęć było uczenie dzieci podstawowej wiedzy w zakresie emocji, z wykorzystaniem prostych zabaw i metod aktywizujących. Spotkania podzielone były na tematy: Radość, Smutek, Złość, Strach, Zaskoczenie, Zabawy z emocjami oraz Quiz o emocjach – jako podsumowanie zajęć w grupach dzieci 5 i 6-letnich.
Przedszkolaki z uwagą wysłuchiwały opowieści Inspektora Krokodyla. Zdobyły wiedzę na temat emocji oraz usystematyzowały ją w sposób kreatywny, rozwinęły umiejętności społeczne i komunikacyjne. Dzieci realizowały szereg zadań, dzięki którym w przyszłości łatwiej poradzą sobie ze zrozumieniem emocji. Do najważniejszych ćwiczeń należały: umiejętności nazywania i rozróżniania emocji, ćwiczenie świadomego oddechu, bezpiecznego rozładowywania napięcia oraz nazywania własnych emocji i skali ich nasilenia.
Wykorzystanie różnorodnych metod oraz form pracy umożliwiło wypracowanie u przedszkolaków właściwych nawyków związanych z rozpoznawaniem, nazywaniem i akceptowaniem emocji, zarówno swoich, jak i osób znajdujących się w ich otoczeniu.